Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Կեղծ ազատականությունը արժեքային ներկան վերածում է աղբանոցի»

«Կեղծ ազատականությունը արժեքային ներկան վերածում է աղբանոցի»
14.07.2017 | 10:41

Զրուցակիցս ճարտարապետ ԴԱՎԻԹ ՍՏԵՓԱՆՅԱՆՆ է, «Հայերեն խոսող հուշարձաններ» վերլուծական պատկերագրքի, նաև մի շարք մասնագիտական հոդվածների հեղինակ, քաղաքացիական ակտիվիստ, որը ժամանակին Երևանի «Փակ շուկայի» «վերախմբագրման» դեմ պայքարի կիզակետում էր:


«ԽԱՉՔԱՐԱՅԻՆ ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ ԲԱՐՁՐԱԿԵՏԸ ԱՆԻԻ ՇՐՋԱՆՆ Է»


-Դավիթ, վերջերս անցնում էի Աջափնյակ վարչական շրջանում գտնվող Պ. Յավորովի անվան թիվ 131 դպրոցի մոտով, որի բակում մի հաղթահասակ խաչքար էր վեր հառնում՝ նվիրված նշյալ կրթօջախի հիմնադրման 50-ամյակին: Երևանում, առհասարակ երկրում, խաչքարային բում է: Խաչքարը, կարծես, վերածվում է զանգվածային արտադրության:
-Խաչքարը ինքնին հայկական եզակի մշակութային արժեքներից է: Այն մեծ զարգացում ապրեց միջնադարում, արդեն ուշ միջնադարում խաչքարերը սկսեցին կրել որոշ փոխազդեցություններ, ինչի օրինակը Ջուղայի խաչքարերն են: Մուսուլմանական մշակույթների ազդեցությամբ ինչ-ինչ համաչափական շեղումներ եղան, որոնք դիտարկվում են որպես խախտումներ: Խաչքարային մշակույթի բարձրակետը Անիի շրջանն է, 10-14-րդ դարերը: Մեր օրերում խաչքարերի ստեղծման մշակույթը նոր շրջափուլ թևակոխեց:
-Հենց սա է, որ ինձ վախեցնում է. ո՞վ, որտե՞ղ և հանուն ինչի՞ կամ հանուն ո՞ւմ կարող է խաչքար տեղադրել:
-Ճանաչված ճարտարապետ Ռոմեն Ջուլհակյանին մի անգամ հարցնում են, թե ինչու նա դասական խաչքարի ավանդույթով «իր» խաչքարերը չի ստեղծում: Ջուլհակյանը պատասխանում է. «Բայց ես ո՞վ եմ, որ դասական խաչքար պատկերեմ: Միջնադարում խաչքար կերտող վարպետը շատ լուրջ դպրոց էր անցնում, ամիսներ շարունակ աղոթք էր կարդում, ահռելի փորձություն էր հաղթահարում ու նոր միայն խաչքար էր կերտում: Մեր արագընթաց ժամանակը միջնադարի հոգեվիճակի անդրադարձը չէ, ներկա խաչքարագործը չի կարող ամիսներ շարունակ աղոթք կարդալ և նախապատրաստվել արարմանը: ՈՒ նա ինչ-որ մոդեռն խաչքար է ստեղծում և հավանաբար մտորում է, որ չի կարող ոտք գցել իր արհեստակից միջնադարյան վարպետների հետ: Եվ ներկա խաչքարագործը ենթարկվում է իր ժամանակի պահանջներին»:
-Իմ անհանգստությունը հասկանալի է, տեսանելի ապագայում չի բացառվում, որ արդեն յուրաքանչյուր դպրոց, մանկապարտեզ և քոլեջ իր հաստատության առջև խաչքար տեղադրի:
-Յուրաքանչյուր արժեքավոր բան կորստյան է մատնվում, երբ վերածվում է ցուցքի: Կրկնությունը, անհարկի վերարտադրությունը, քանակը, պատճենումը խեղաթյուրում են այս պարագայում խաչքար-երևույթն ու այն միջավայրը, որտեղ այն տեղադրվում է: Նույն կերպ երաժշտության ոլորտում ոչ հարիր, ոչ պատշաճ մոտեցմամբ հաճախ են խեղաթյուրում Կոմիտասի երաժշտության ավանդույթը:

«ՆՐԱՆՔ ՈՒՂՂԱԿԻ ԻՆՔՆԱԿԱՅԱՑՄԱՆ ԲԱՐԴՈՒՅԹՈՎ ԵՆ ՏԱՌԱՊՈՒՄ»


-Այսպիսով, տեղադրե՞լ խաչքարեր, թե՞ ձեռնպահ մնալ:
-Ըստ իս չի կարելի կտրուկ միջոցների դիմել և արգելել խաչքարերի ստեղծումը: Պարզապես ամեն բան պետք է իմաստավորել, առավել ևս, որ ներկա քաղաքաշինությունը ուղղակի շիլաշփոթային իրավիճակներ է ձևավորել մասնավորապես Երևանում: Այսօր չունենք այն անաղարտ միջավայրը, որտեղ կարելի է և պետք է արդի խաչքարային մշակույթ զարգացնել: Լավ օրինակ է Կասկադը, որտեղ ուրույն պատմամշակութային միջավայր է ձևավորվել, այնտեղ տեղակայված երեք խաչքարերն ամբողջովին մերված են Կասկադի քանդակային ճարտարապետությանը: Շատ խաչքարեր անհարիր են իրենց քաղաքաշինական-ճարտարապետական միջավայրերին, մի բան, որ խիստ բնորոշ է նաև ժամանակակից արձաններին: Ալեքսանդր Թամանյանի կոթողային արձանի կողքին հերթագայող քանդակների գերարդիական նմուշները մեծ ճարտարապետին մխրճեցին ինչ-որ «կատվի և ծտի» մշակութային ռիթմի մեջ:
-Թամանյանի արձանի դիմահայաց այգին բռնազավթել է սրճարանը, ու արդեն այն փակված է մայրաքաղաքի և նրա բնակիչների, նաև հյուրերի համար:
-Կեղծ ազատականությունը արժեքային ներկա համակարգը վերածում է աղբանոցի: Մայրաքաղաքի շատ հատվածներ, հայտնի արտահայտության համաձայն, դարձել են «քոչվորի դոշակ»: Ինչ-որ ճչացող պաստառներ են. օտարալեզու գրություններ, խառնիճաղանջ այլ բաներ:
-Ի սեր Երկնավորի, ի՞նչ են կամենում դրանց հեղինակները մեզ ասել և ի՞նչ պատգամել սերունդներին:
-Նրանք ուղղակի ինքնակայացման բարդույթով են տառապում, ուրիշ ոչինչ: Այդ տխրահռչակ բարդույթը չպետք է տարածվի խաչքար արարողների և հովանավորների վրա:


Հարցազրույցը՝
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3195

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ